Lai izglītotu skolēnus par dabai draudzīgas rīcības principiem un atkritumu negatīvo ietekmi uz dabas daudzveidību, Dabas aizsardzības pārvalde (pārvalde) ir izstrādājusi metodisko materiālu par dabai draudzīgu rīcību un aicina skolu pedagogus to izmantot ikdienas darbā.
“Tūristu skaits strauji pieaug visos dabas objektos - gan dabas takās, gan velo un laivošanas maršrutos, skatu torņos, purva laipās un citviet. No vienas puses, šī ir ļoti pozitīva tendence, jo veicina cilvēku interesi par dabu. No otras puses, diemžēl pieaug arī atstāto atkritumu daudzums. Atkritumi ne vien veido neestētisku vidi mums apkārt, bet arī rada vides piesārņojumu un var kļūt par nāves slazdiem rāpuļiem, putniem un dzīvniekiem. Ir svarīgi labus ieradumus veidot un nostiprināt jau skolas vecumā,” pārliecināta viena no metodiskā materiāla autorēm, pārvaldes dabas izglītības speciāliste Inta Soma.
Sekojot metodiskā materiāla norādēm, ar dažādu praktisku metožu palīdzību skolēniem ir iespēja izprast rīcības, kas negatīvi ietekmē vidi ap mums, apdraudot gan savvaļas iemītniekus, gan arī pašu veselību. Piemēram, pašiem mazākajiem ir iespēja attīstīt prasmi piepildīt savu mugursomu pirms pārgājiena tā, lai pēc iespējas samazinātu tās svaru un izslēgtu lietas, no kurām pārgājiena laikā būtu vēlme atbrīvoties – kas ir visbiežākais veids, kā dabā nokļūst atkritumi. Savukārt vidusskolas skolēniem ir iespēja iejusties uzņēmēja lomā, lai labāk izprastu, kā ikviena cilvēka rīcība spēj ietekmēt dabu un apkārtējos, kā arī rosinātu domāt par infrastruktūru un vides pieejamību.
Lai zināšanas veiksmīgāk nostiprinātu praksē, metodiskais materiāls katrai vecuma grupai sadalīts divās daļās: teorētiskā daļa iekštelpās ar uzdevumiem, spēlēm, aprēķiniem un diskusijām, savukārt otrā daļa paredzēta kā pārgājiens ārā, pārbaudot iepriekš apgūto.
“Skolas pavasara un rudens mēnešus jau aktīvi izmanto dažādiem izziņas pārgājieniem dabā. Šī metodika sniegs pievienoto vērtību, ļaujot iesaistošā veidā izrunāt tēmas, par kurām ikdienā ne vienmēr esam aizdomājušies – kas notiek ar dabā atstātajiem tukšajiem iepakojumiem, kāpēc dabā nevajadzētu izmantot mazās atkritumu urnas, kā nepaņemt pārgājienā līdzi par daudz, cik mēs visi kopā maksājam par atstāto atkritumu savākšanu un ko mēs varētu tā vietā atļauties,” stāsta pārvaldes komunikācijas un dabas izglītības nodaļas vadītāja Elīna Ezeriņa.
Izglītības iestāžu 1.-12.klašu skolēni kopā ar saviem pedagogiem aicināti iesaistīties konkursā “Nodarbība par dabai draudzīgu rīcību – “Dabā ejot. Ko atnesi, to aiznes!””. Līdz 20.maijam sociālā tīkla vietnē “Facebook” klasēm/skolām jāpublicē īstenotās nodarbības norise fotoreportāžas vai īsa video formātā, pievienojot tekstuālo aprakstu, kurā ietverts tēmturis #koatnesitoaiznes.
No publicētajām ziņām tiks izlozētas trīs klases, kuru audzēkņiem būs iespēja kopā ar Āpsi, kas izraudzīts par tīras vides/dabas simbolu, doties dabas izzinošā nodarbībā kādā no dabas takām Latvijas īpaši aizsargājamajās dabas teritorijās vai apmeklēt Līgatnes dabas takas.
Plašāk par metodisko materiālu, kā arī konkursa nolikumu var skatīt Pārvaldes mājaslapas www.daba.gov.lv sadaļā Dabas daudzveidība > Dabas izglītība > Metodiskie materiāli.
Metodiskais materiāls izstrādāts, balstoties uz kompetenču pieeju, apvienojot vienā nodarbībā vairākus mācību priekšmetus. Nodarbību saturs, mācību metodes un materiāli ir pielāgoti katra vecuma klašu grupai – sākumskolas vecuma skolēni (1.-3.klase), pamatskolas vecuma skolēni (4.-6. klase un 7.-9.klase) un vidusskolas vecuma skolēni (10.-12.klase). Pilnvērtīgai zināšanu apguvei, metodiku paredzēts īstenot gan telpu, gan āra nodarbībās, vispirms iekštelpās apgūstot teorētiskās zināšanas, un pēcāk tās nostiprinot pārgājiena laikā dabā.