Dabas aizsardzības pārvaldes

 

ĒTIKAS KODEKSS

 

Izdots saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma
72. panta pirmās daļas 1. punktu un 
73. panta pirmās daļas 4. punktu 

 

I. Vispārīgie noteikumi

1. Ētikas kodekss nosaka Dabas aizsardzības pārvaldes (turpmāk – Pārvalde) ierēdņu un darbinieku (turpmāk abi kopā – darbinieki, katrs atsevišķi – darbinieks) ētiskas rīcības un uzvedības pamatprincipus, kas darbiniekiem jāievēro pildot amata (darba) pienākumus, kā arī ikdienā. 

2. Ētikas kodeksa mērķis ir veicināt Pārvaldes darbinieku likumīgu un godprātīgu profesionālo darbību sabiedrības interesēs un uzlabot Pārvaldes darba kultūru un efektivitāti. 

3. Ētikas kodekss ir darba organizācijas sastāvdaļa, kas vienlīdz saistošs visiem darbiniekiem neatkarīgi no ieņemamā amata un darba attiecību ilguma. Situācijās, kas nav atrunātas Ētikas kodeksā, darbinieki rīkojas saskaņā ar vispārējām uzvedības un morāles normām.

II.  Ētiskas rīcības un uzvedības pamatprincipi

Darbinieks, pildot savus amata (darba) pienākumus, rīkojas saskaņā ar šādām valsts pārvaldes vērtībām: 

4.1.    profesionalitāte un efektivitāte;
4.2.    godprātība;
4.3.    atbildība;
4.4.    darbs sabiedrības labā;
4.5.    valsts ilgtspēja un sabiedrības labklājība;
4.6.    atklāta un sabiedrībai pieejama valsts pārvalde;
4.7.    sadarbība valsts pārvaldē.

5.    Darbinieks, pildot savus amata (darba) pienākumus, ievēro šādus valsts pārvaldes vērtībās balstītus profesionālās ētikas pamatprincipus: 
5.1.    profesionalitāte un efektivitāte:
5.1.1.    izmanto un attīsta valsts darbā nepieciešamās kompetences, prasmes un zināšanas, pārņem nozares un privātā sektora labo praksi un starptautisko pieredzi;
5.1.2.    ir mērķtiecīgs un orientēts uz rezultātu;
5.1.3.    strādā efektīvi, izvirzīto mērķi un kvalitatīvu rezultātu sasniedzot ar iespējami maziem resursiem;
5.1.4.    rīcība, lēmumi un viedokļi ir pamatoti un izsvērti, balstīti situācijas analīzē, objektīvos faktos un datos;
5.1.5.    ir atvērts pārmaiņām un iesaistās jaunu pieeju un inovāciju izmantošanā valsts pārvaldē;
5.1.6.    tiecas uz klientu izcilu apkalpošanu, lai ikkatrs saskarsmē ar valsts pārvaldi būtu apmierināts ar saņemto pakalpojumu;
5.1.7.    tiecas mazināt administratīvo slogu un ievērot principu “konsultē vispirms”;

5.2.    godprātība:
5.2.1.    savus pienākumus pilda godprātīgi – godīgi, atklāti un patstāvīgi, ievērojot likumus, ētikas normas un citas saistošas prasības;
5.2.2.    pildot pienākumus, ievēro objektivitāti un neitralitāti (profesionālo neatkarību). Atturas no darbības, kuras dēļ darbinieka vai Pārvaldes godprātība, objektivitāte vai neitralitāte var tikt apšaubīta;
5.2.3.    nepieļauj nonākšanu interešu konflikta situācijā un laikus rakstveidā informē savu vadītāju par personiskām interesēm vai citiem apstākļiem, kas var radīt personīgu ieinteresētību un traucēt godprātīgai pienākumu veikšanai;
5.2.4.    saskaņā ar noteikto kārtību informē (ceļ trauksmi) par iespējamiem pārkāpumiem, kurus novēro, pildot pienākumus. Cieņpilni izturas pret darbiniekiem, kas ceļ trauksmi;
5.2.5.    neatkarīgi no piederības kādai politiskai vai profesionālai organizācijai neitrāli izturas pret ikvienu personu;
5.2.6.    atbildīgi izturas pret darbā iegūtu ar likumu aizsargātu informāciju un izmanto to tikai darba vajadzībām;

5.3. atbildība:
5.3.1.    pienākumus pilda atbildīgi un rūpīgi, apzinoties, ka ar savu darbību ietekmē kopīgo valsts pārvaldes darba rezultātu;
5.3.2.    spēj pieņemt skaidrus un pamatotus lēmumus un uzņemties atbildību par tiem;
5.3.3.    nodrošina lietderīgu, saimnieciski izdevīgu, produktīvu, efektīvu un sabiedrības interesēm atbilstošu darbību;
5.3.4.    pārdomāti, pamatoti un taupīgi rīkojas ar nodokļu maksātāju naudu, valsts mantu un resursiem;
5.3.5.    spēj atzīt savas kļūdas un uzņemties atbildību par tām;

5.4. darbs sabiedrības labā:
5.4.1.    rīkojas sabiedrības interesēs, panākot iespējami lielu labumu valstij un sabiedrībai;
5.4.2.    orientējas uz cilvēku, apliecinot izpratni par iedzīvotāju (lietotāju, klientu) vajadzībām un iespējām, ievēro privātpersonu tiesības un tiesiskās intereses;
5.4.3.    pildot pienākumus, ievēro tiesiskuma un politiskās neitralitātes principu, kā arī pamatojas uz profesionāliem kritērijiem neatkarīgi no savas politiskās pārliecības;
5.4.4.    ievēro visu sabiedrības locekļu līdztiesīgumu, kā arī taisnīguma principu, rodot taisnīgus un samērīgus risinājumus;
5.4.5.    veido sadarbībā, uzticībā un savstarpējā cieņā balstītas attiecības ar privātpersonām;

5.5. valsts ilgtspēja un sabiedrības labklājība:
5.5.1.    ar savu darbu sekmē valsts ilgtspējīgu attīstību un sabiedrības labklājību, nodrošinot labu mantojumu nākamajām paaudzēm;
5.5.2.    ņem vērā un prasmīgi līdzsvaro dažādu iesaistīto pušu, nozaru un valsts kopējās intereses;
5.5.3.    veido pārdomātu un paredzamu valsts politiku nozarē un tiesisko regulējumu, vispusīgi izvērtējot ieguvumus, riskus un piemērošanu praksē;
5.5.4.    domā stratēģiski un elastīgi, spēj pielāgoties pārmaiņām sabiedrībā un globālajiem procesiem;
5.5.5.    sekmē Latvijas vērtību un tradīciju ievērošanu;
5.5.6.    uzkrāj zināšanas, mērķtiecīgi popularizē tās, īpaši to personu vidū, kurām tās visvairāk nepieciešamas;

5.6. atklāta un sabiedrībai pieejama valsts pārvalde:
5.6.1.    iesaistās, lai sabiedrībai ir viegli pieejama vispusīga, aktuāla un viegli uztverama informācija par valsts pārvaldes darbu. Skaidro iecerētās darbības, pieņemto lēmumu būtību un ieguvumus no tiem;
5.6.2.    izvērtē, kāda Pārvaldes rīcībā esoša vai tās radīta informācija būtu nozīmīga sabiedrībai, ierosina un sekmē šādas informācijas vispārpieejamības nodrošināšanu, vēlams, atvērto datu formā;
5.6.3.    plāno un nodrošina efektīvu sabiedrības līdzdalību valsts pārvaldes darbā un lēmumu pieņemšanā. Laikus apzina ieinteresētās puses un izmanto piemērotas iesaistes formas un metodes, dodot iespēju paust viedokli un ietekmēt lēmumus, kā arī nodrošina atgriezenisko saiti, izvērtējot līdzdalības rezultātus;
5.6.4.    pastāvīgi vērtē privātpersonu pieredzi, izzina un ņem vērā viņu vajadzības;

5.7. sadarbība valsts pārvaldē:
5.7.1.    darbu valsts pārvaldē veic kā kopīgos mērķos balstītu komandas darbu, kas ietver saliedētību un saskaņotu rīcību;
5.7.2.    veido cieņā un koleģialitātē balstītas attiecības ar citiem darbiniekiem un iestādēm, izrāda iniciatīvu un elastību;
5.7.3.    ir atklāts pret citiem darbiniekiem un citām iestādēm, veicina savstarpēju komunikāciju un informācijas apmaiņu;
5.7.4.    iesaistās jautājumu risināšanā, kas skar vairākas struktūrvienības, iestādes vai nozares, ir atvērts sadarbības iniciatīvām ar citu jomu speciālistiem.

6.    Papildus Ētikas kodeksa 5.  punktā minētajiem ētikas pamatprincipiem Pārvaldes vadošās amatpersonas un tiešie vadītāji:
6.1.    veicina darbinieku izpratni par valsts pārvaldes vērtībām un ētisku rīcību;
6.2.    vienmēr rīkojas saskaņā ar tām prasībām, kuras pats izvirza padotajiem;
6.3.    skaidri formulē Pārvaldes vai struktūrvienības darbības mērķus un prioritātes, kā arī struktūrvienības sasaisti ar Pārvaldes mērķiem;
6.4.    spēj definēt un pārvērst darbībā Pārvaldes attīstības stratēģisko vīziju un organizēt Pārvaldes vai struktūrvienības darbu tā, lai tiktu sasniegts plānotais rezultāts, sekmējot vienotas dabas aizsardzības politikas īstenošanu, efektīvu un mērķorientētu Latvijas īpaši aizsargājamo dabas teritoriju, sugu un biotopu saglabāšanu un apsaimniekošanu, veicinot valsts ilgtspēju;
6.5.    veicina darbinieku izpratni par Pārvaldes un valsts pārvaldes misiju, mobilizē tos kopīgo interešu labā un veicina savstarpēju uzticību;
6.6.    veido darba vidi, kas balstīta atklātībā, līdzdalībā, profesionalitātē un cieņpilnā un vienlīdzīgā attieksmē;
6.7.    veicina darbinieku iesaistīšanos Pārvaldes attīstībā, sekmē viņu profesionālo izaugsmi un iniciatīvu, ieinteresētību pienākumu veikšanā un snieguma pilnveidošanā;
6.8.    veicina profesionālo zināšanu pēctecību, jaunu darbinieku ievadīšanu darbā un viņu attīstību;
6.9.    kritiku par darbinieka darbu izsaka individuāli, to pamatojot. Izsakot pozitīvu novērtējumu komandas darbam, uzsver sadarbības nozīmi kopīgu mērķu sasniegšanā;
6.10.    pastāvīgi pilnveido iestādes iekšējās kontroles sistēmu, darba vidi un darba procesus tā, lai mazinātu iespējamos pārkāpumus un celtu Pārvaldes darba kultūru un efektivitāti;
6.11.    regulāri izvērtē Pārvaldes darbību, darbinieku iesaisti un klientu apmierinātību, lai pastāvīgi uzlabotu Pārvaldes darbu.

7.    Papildus Ētikas kodeksa 5.  punktā minētajiem ētikas pamatprincipiem Pārvaldes darbinieki ievēro arī šādus uzvedības noteikumus saskarsmē ar kolēģiem un apmeklētājiem:
7.1.    saskarsmē ar kolēģiem un apmeklētājiem darbinieks izturas ar cieņu, ievērojot ikvienas personas tiesības un likumiskās intereses;
7.2.    darbinieks ir laipns un pieklājīgs, nelieto aizvainojošus izteicienus, neaizskar personas godu, ir iecietīgs pret citu personu uzskatiem un pārliecību;
7.3.    darbinieks nav augstprātīgs un autoritārs, uzklausa citu viedokli un to profesionāli izvērtē, ievēro demokrātijas normas un koleģialitātes principus;
7.4.    darbinieks ir atsaucīgs un sadarbojas ar kolēģiem, sniedzot un saņemot nepieciešamo palīdzību profesionālo pienākumu izpildē un ļaunprātīgi neizmanto kolēģu uzticēšanos, darbinieks nepieļauj savu kolēģu goda vai cieņas aizskaršanu;
7.5.    ārpus darba laika darbinieks izvēlas tādu uzvedības stilu, lai sabiedrībā neradītu šaubas par viņa spējām objektīvi un godīgi veikt profesionālos pienākumus;
7.6.    darbinieks kopj savu runas un valodas prasmi, nelieto tādus izteikumus un neatbalsta tādu rīcību, ko var uztvert kā aicinājumu uz prettiesisku rīcību.

 

III. Ētiskas uzvedības pamatprincipi saziņā ar lobētājiem

8.    Saziņā ar lobētāju (privātpersonu, kura pēc savas iniciatīvas savās vai citu privātpersonu interesēs sazinās ar darbinieku vai Pārvaldi, lai ietekmētu lēmumu izstrādi vai pieņemšanu, un šī saziņa neizriet no normatīvajos aktos noteiktajām lēmumprojektu saskaņošanas un sabiedrības līdzdalības nodrošināšanas procedūrām) darbinieks ievēro atklātības, vienlīdzības un godprātības principu.
9.    Darbinieks nodrošina, ka visiem lobētājiem, kas ir ieinteresēti konkrētā jautājuma izlemšanā, ir dotas vienlīdzīgas iespējas tikties ar lēmuma pieņēmējiem un sagatavotājiem un saņemt nepieciešamo informāciju.
10.    Darbinieks informē tiešo vadītāju vai augstākstāvošo amatpersonu par paredzamo vai notikušo tikšanos ar lobētāju, ja tādas ir bijušas saistībā ar tādu jautājumu, par ko darbinieks ir atbildīgs sagatavot vai pieņemt lēmumu, kā arī izplata no lobētāja saņemto informāciju.
11.    Pārvalde nodrošina atklātību gan saziņā ar lobētājiem, gan arī sniedzot informāciju par lobētājiem, ar kuriem notikusi saziņa, – kādu personu intereses viņi pārstāv, viņu izteiktajiem priekšlikumiem un kādā veidā tie ņemti vērā.

12.    Darbiniekam ir pienākums: 
12.1.    publiskot informāciju par lobētāju, ar kuru ir notikušas konsultācijas vai no kura ir saņemta informācija, kas attiecas uz jautājumu, par ko darbinieks ir bijis atbildīgs sagatavot vai pieņemt lēmumu, kā arī pēc pieprasījuma darīt zināmu priekšlikuma saturu. Informāciju darbinieks publisko, aizpildot Ētikas kodeksa pielikumā esošo veidlapu un nosūtot to uz e-pastu: pasts@daba.gov.lv, ievietošanai Pārvaldes tīmekļvietnē un to norādot ar šo lēmumu saistītajā dokumentā (piemēram, atļaujā, atzinumā, lēmumā, uzziņā, izziņā, pavadvēstulē), sniedzot šādus datus par lobētāju:
12.1.1.    fiziskās personas vārds, uzvārds vai juridiskās personas, ko lobētājs pārstāv, nosaukums;
12.1.2.    konkrēta lēmuma sagatavošanas process, saistībā ar kuru lobēšana ir notikusi (ja nav norādīts, darbiniekam jānorāda joma, uz kuru priekšlikums ir bijis vērsts);
12.1.3.    kādā veidā notikusi komunikācija ar lobētāju (sarakste, tikšanās vai cits veids);
12.2.    ja lēmuma pieņemšanas gaitā atklājas, ka lēmums var skart darbinieka vai viņa ģimenes locekļu ekonomiskās intereses, ar rakstisku ziņojumu publiskot šo informāciju, lūdzot augstākstāvošai amatpersonai sevi atstatīt no turpmākas dalības lēmuma pieņemšanā; 
12.3.    nodrošināt, ka visiem lobētājiem, kas ir ieinteresēti konkrētā jautājuma izlemšanā, ir dotas vienlīdzīgas iespējas tikties ar lēmuma pieņēmējiem un sagatavotājiem un saņemt nepieciešamo informāciju; 
12.4.    izvērtēt ikvienu ielūgumu vai viesmīlības piedāvājumu, kas saņemts, pildot amata pienākumus, ņemot vērā to, kāds labums no šādu ielūgumu pieņemšanas ir Pārvaldei un vai tas nav saistīts ar ieinteresētību panākt kādu labvēlību piedāvātājam lēmuma pieņemšanas procesā; 
12.5.    gatavojot vai pieņemot lēmumu, ņemt vērā visas vietējās sabiedrības intereses, ne tikai tās, kuras aizstāv lobētājs. 

13.    Darbiniekam ir aizliegts: 
13.1.    neievērojot vienlīdzības principu, kādam no lobētājiem nodrošināt īpašas priekšrocības, ja vien to īpaši neparedz tiesību akts vai līgums, salīdzinot ar citām ieinteresētajām pusēm, tai skaitā atsevišķus lobētājus īpaši informējot par viņus interesējošo jautājumu loku, nodrošinot piekļuvi lēmuma pieņēmējiem vai citus labumus; 
13.2.    pieņemt no lobētāja vai tā pārstāvētās publisko tiesību juridiskās personas vai citas organizācijas locekļiem, kas algo lobētāju, dāvanas, viesmīlības piedāvājumus vai citus labumus savām vai ģimenes locekļu vajadzībām vai arī organizācijai, ar ko viņš ir saistīts. Ar citiem labumiem tiek saprasti arī transporta, izmitināšanas, ēdināšanas pakalpojumu un dzērienu apmaksa vai jebkāda cita veida materiālie labumi; 
13.3.    maldināt lobētāju, radot iespaidu, ka darbinieks var nodrošināt lobētājam piekļuvi valsts augstākajām amatpersonām vai arī ietekmēt viņu pieņemto lēmumu;
13.4.    lūgt lobētājiem vai citām organizācijām, kuras algo lobētāju, materiāli atbalstīt Pārvaldi, rīkotu pasākumu vai organizāciju, ar kuru darbinieks ir saistīta; 
13.5.    par atlīdzību vai bez tās pārstāvēt citu organizāciju kā lobētājam valsts vai pašvaldību institūcijā;
13.6.    izmantot sava amata priekšrocības un personiskos kontaktus, lai kādam no lobētājiem nodrošinātu piekļuvi augstākstāvošām amatpersonām, kuras varētu būt vai ir atbildīgas par lobētāja interesēs esošo lēmumu pieņemšanu.

IV. Rīcība interešu konflikta situācijā, attieksme pret dāvanām un viesmīlības piedāvājumiem 

14.     Ja darbiniekam ir jāpieņem lēmums vai jāveic citas ar amata pienākumu saistītas darbības, kas skar vai var skart darbinieka tādu personu personiskās vai mantiskās intereses, kas nav radinieki likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, bet ir darbinieka dzīvesbiedrs, tuvs radinieks, svainībā esoša persona vai tuvs draugs, tad darbinieks informē par to augstākstāvošo amatpersonu un, ja ētisku apsvērumu dēļ var tikt apšaubīta darbinieka darbības objektivitāte un neitralitāte, darbinieks lūdz augstākstāvošai amatpersonai sevi atstatīt no turpmākas dalības lēmuma pieņemšanā.
15.    Darbinieks atsakās no tādu labumu pieņemšanas, kuri nav uzskatāmi par dāvanām likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē (ziedi, suvenīri, grāmatas, reprezentācijas priekšmeti), ja to pieņemšana rada vai var radīt iespaidu, ka tādā veidā tiek ietekmēta darba pienākumu veikšana vai var rasties šaubas par darbinieka vai Pārvaldes darbības objektivitāti un neitralitāti. Ja darbinieks nav pārliecināts, vai dāvanu drīkst pieņemt, tad tas konsultējās ar augstākstāvošu amatpersonu vai Pārvaldes Ētikas komisiju vai atsakās no dāvanas pieņemšanas.
16.    Darbinieks atsakās pieņemt viesmīlības piedāvājumu, aicinājumu piedalīties bezmaksas informatīvā, prezentācijas vai tamlīdzīgā pasākumā darba laikā vai ārpus tā, ja tas ir vai var būt saistīts ar ieinteresētību panākt piedāvātājam labvēlīgu attieksmi lēmumu pieņemšanā.
17.    Ja darbinieka radinieks likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, dzīvesbiedrs vai svainībā esoša persona pēdējo divu gadu laikā ir saņēmis dāvanu, kuras vērtība pārsniedz 20 minimālās mēnešalgas, no personas, kuras intereses tiek skartas ar darbinieka pieņemto lēmumu, darbinieks informē par to augstākstāvošo amatpersonu un atsakās no amata pienākumu veikšanas

 

V. Citi noteikumi 

18.    Pārvalde neizsniedz normatīvajos aktos par sugu un biotopu aizsardzības jomas ekspertu sertificēšanu un darbības uzraudzību noteiktās nozares institūcijas rekomendācijas Pārvaldes darbiniekiem sugu un biotopu aizsardzības jomas eksperta sertifikāta iegūšanai.
19.    Ja darbiniekam rodas šaubas par iecerētās rīcības atbilstību Ētikas kodeksam, viņš var konsultēties ar augstākstāvošu amatpersonu vai Pārvaldes Ētikas komisiju.
20.    Sūdzības un iesniegumus par darbinieku Ētikas kodeksā noteikto normu pārkāpumiem izskata Pārvaldes Ētikas komisija saskaņā ar Pārvaldes ģenerāldirektora apstiprinātu Ētikas komisijas nolikumu.

 

 

 

Pielikums

Par lobētāju sniedzamie dati

Lobēšanas datums Lobētājs (fiziskas personas vārds, uzvārds, juridiskās personas, ko lobētājs pārstāv, nosaukums) Lēmuma sagatavošanas process, saistībā ar kuru lobēšana ir notikusi Saziņas veids ar lobētāju Amatpersona, ar kuras starpniecību notikusi lobēšana